23 juni 2011

Matpaj till midsommar

En typ av rätt som jag inte riktigt brukar ge mig i kast med, man skulle t o m kunna säga att jag undviker den, är matpajen. Troligtvis är det oförtjänt, för det händer regelbundet att jag blir glatt överraskad - Västerbottenpaj kan ju exempelvis vara galet gott. De senaste åren har jag kanske gjort en eller max två pajer per år, men i dag bättrar jag på den statistiken ordentligt genom att göra två på en gång.

Pajskalet är gjort efter ett recept ur Anna och Fanny Bergenströms "Kärlek, timjan och oliver" på 75 g smör, 100 g kesella, 4 dl vetesmjöl och 1 ägg. Det blir en smidig och lättarbetad pajdeg som utan bekymmer låter sig kavlas ut till två pajbottnar som förgräddas på 200 grader i ca 10 minuter. Sedan blev det två lite olika fyllningar.

(< Pre ugn)

Den ena fick en fyllning av lätt uppfräst ruccola, färska örter (basilika, persilja och timjan), uppfrästa trattkantareller, hackade oliver och lätt rostade valnötter. Äggstanning med riven parmesan och prästost samt en försvarlig mängd cocktailtomater.

Den andra med samma slags äggstanning men med uppfrästa tomater, färska och soltorkade, fetaost och mängder av färsk, strimlad basilika.

Äggstanning till två pajer -
4 ägg
3 dl mjölk
1 dl kesella
örtsalt
svartpeppar
ca 3 dl riven ost

Eftersom att ost är den buttre bagarens favoritlivsmedel, näst müsli, så tror jag att de kommer att gå åt i morgon. Glad St Hans på er, för midsommar var det ju som bekant häromdagen.

(< Post ugn)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar