9 augusti 2011

Rabarberlemonad

Jag är en stor vän av rabarber. Tidigare i sommar fick jag ett kalasbra recept av min svägerska på rabarberlemonad som vi fullkomligt kärat ned oss i. Varsågoda!



 500 g rabarber
5 dl strösocker
5 dl råsocker
1 l vatten
lime och/ eller citron (t ex 3 stycken limefrukter)
mynta (om du gillar det)

Is och mineralvatten till servering

Skala och skiva rabarbern. Jag använde en osthyvel för att få det rejält tunt. Skölj limefrukterna, skär i halvor eller lite större klyftor och fördela dem bland rabarbern i en stor gryta med lock. Vill du ha citron eller mynta i lägger du med det bland rabarbern

Koka upp sockerlagen - vatten och socker i en stor gryta så att du kan röra medan vattnet kokar upp och sockret löser sig. När allt socker är helt löst och sockerlagen kokar slår du den över rabarbern. Låt det hela dra i minst två timmar, gärna mer. Sila ifrån rabarber och lime, häll lemonaden på flaska.

Jag tycker att det är lagom att spä lemonaden 1 till 1 - gärna mineralvatten och massor av is.

Ett drinktips - det var inte alls tokigt att en del lemonad, en del grape tonic och en halv del gin. Garnera med is och lime.

Fortsatt trevlig sommar!



1 kommentar:

  1. Hur lång hållbarhet är det på lemonaden? Det låter supersmaskigt, och jag har ohemula mängder rabarber!

    SvaraRadera