5 juni 2011

Spagetti Amatriciana

Om jag bara skulle få laga en endaste pastarätt till i hela mitt liv så skulle jag säkert välja Spagetti Amatriciana i "min" version. Det här receptet fann jag i en av mormors Svensk Damtidning (!) i mitten av 70-talet. Tyckte det lät gott och sparade det. Var nog en av de första middagsrätterna som jag lagade och bjöd någon på som tonåring. När jag idag söker på Amatriciana hittar jag inga recept som innehåller selleri. Antagligen är det en styggelse för de äkta konnässörerna. Men den här varianten älskar jag:

  • 150 gram rökt skinka
  • 1 gul lök
  • 2 morötter
  • 1 burk krossade tomater
  • en stjälk selleri
  • salt, svartpeppar, olivolja
Skär skinkan i så små tärningar du någonsin kan och orkar. Hacka löken fint. Skär morötterna och sellerin i pyttesmå tärningar. Bryn hacket i en gryta med olivolja. Salta och peppra ordentligt. Häll på tomaterna och låt puttra medan du kokar spagetti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar